INSTRUMEN KEMAHIRAN AMALAN BELAJAR (KAB)



INSTRUMEN 
KEMAHIRAN AMALAN BELAJAR (KAB)


JUST WATCH THIS VIDEO...
THE 6 HABITS OF HIGHLY SUCCESSFUL STUDENTS





BAGAIMANA PERSIAPAN ANDA .... 
SILA ISI BORANG
 PENILAIAN KEMAHIRAN AMALAN BELAJAR  YANG DISERTAKAN INI......

_________________________________________________________________________________

KOLEJ MARA KUALA NERANG
06300 KUALA NERANG
KEDAH DARUL AMAN
                                                           
Borang Penilaian Kemahiran Amalan Belajar
ARAHAN: Anda diminta memberi respon dengan ikhlas kepada kenyataan di bawah dengan membulatkan  nombor skala yang diberikan.
1.                Sangat tidak setuju
2.                Tidak setuju
3.                Setuju
4.                Sangat setuju

AMALAN PEMBELAJARAN:
BIL
ITEM
SKALA
1.
PERSEDIAAN SEBELUM KELAS:
a.    Mengetahui dan membuat pembacaan awal topik yang akan dipelajari.
b.    Membuat nota ringkas dan “high light” istilah atau konsep yang sukar difahami bagi memudahkan untuk mendapat penjelasan daripada pensyarah.
c.    Mencari maklumat tambahan sekiranya gagal memahami topik yang dibaca seperti buku rujukan tambahan dan internet.

1

1



1

2

2



2

3

3



3

4

4



4
2.
SEMASA PENGAJARAN & PEMBELAJARAN BERLANGSUNG:
a.    Mengambil dan membuat nota ringkas.
b.    Mudah mengikuti dan memahami subjek yang dipelajari.
c.    Memberi penumpuan sepenuhnya semasa sesi pembelajaran berlangsung.
d.    Bertanya soalan kepada pensyarah sekiranya tidak faham.

 1
 1
 1

 1

2
2
2

2

3
3
3

3

4
4
4

4
3.
TINDAKAN SELEPAS KELAS:
a.    Mengenalpasti masalah yang dihadapi dan membuat temujanji dengan pensyarah bagi membantu menyelesaikan masalah tersebut.
b.    Membuat nota kecil (pocket notes) atau peta minda (mind-mapping) bagi membantu mengingati fakta.
c.    Membuat ulangkaji secara terancang dan konsisten untuk semua subjek.
d.    Membuat latihan/tutoran dan menyiapkannya dalam masa yang ditetapkan oleh pensyarah.
e.    Membuat latihan kendiri dan mendapatkan skema jawapan daripada pensyarah.
f.     Mendapatkan contoh soalan peperiksaan tahun-tahun lepas (format soalan sebenar).
g.    Belajar secara berkumpulan (study group) atau bersama rakan (study partner) sebagai amalan belajar berkesan.


1


1

1

1

1

1

1


2


2

2

2

2

2

2


3


3

3

3

3

3

3


4


4

4

4

4

4

4
                                                                                               
                                                                                                 SKOR  =        _____________                   
                                              
PERSIAPAN MENGHADAPI PEPERIKSAAN
BIL
ITEM
SKALA
1.
a.    Bersedia dan fokuskan fikiran untuk menghadapi peperiksaan.
b.    Menetapkan sasaran markah dan gred yang akan diperolehi.
c.    Mengamalkan kaedah belajar yang berkesan.
d.    Amalan belajar dan ulangkaji secara konsisten.
e.    Menyediakan jadual belajar dan ulangkaji.
f.     Melakukan ulangkaji secara keseluruhan
g.    Mencuba menjawab soalan peperiksaan tahun-tahun lepas (format peperiksaan sebenar) mengikut peruntukan masa yang ditetapkan.
h.    Memastikan ulangkaji untuk semua subjek selesai sebelum peperiksaan bermula.
1
1
1
1
1
1

1


1
2
2
2
2
2
2

2


2
3
3
3
3
3
3

3


3
4
4
4
4
4
4

4


4
 
SKOR  =        _____________
  PERSONALITI:

BIL
ITEM
SKALA
1.
SIKAP:
a.    Meminati program yang sedang ikuti.
b.    Bersedia untuk belajar dan meningkatkan ilmu pengetahuan.
c.    Mempunyai matlamat hidup yang jelas.
d.    Mempunyai keyakinan diri yang tinggi dan berfikiran optimis.
e.    Mempunyai dayasaing dan kompetensi yang tinggi.
f.     Menghormati  dan mudah berkomunikasi dengan rakan dan para pensyarah.
g.    Mematuhi peraturan kolej.
h.    Berpegang teguh kepada ajaran agama Islam.

1
1
1
1
1
1

1
1

2
2
2
2
2
2

2
2

3
3
3
3
3
3

3
3

4
4
4
4
4
4

4
4
2.
PENGURUSAN MASA:
  1. Mempunyai jadual belajar dan ulangkaji.
  2. Mengamalkan pengurusan masa dengan disiplin dan sistematik.
  3. Tidak suka bertangguh kerja
  4. Tidak suka membuang masa.

1
1

1
1

2
2

2
2

3
3

3
3

4
4

4
4
3.
PEMBELAJARAN KENDIRI (INDEPENDENT/ACTIVE LEARER)
  1. Membuat perancangan dan menetapkan matlamat pembelajaran untuk diri sendiri.
  2. Bertanggungjawab dan berusaha bersungguh-sungguh untuk mencapai matlamat yang ditetapkan.
  3. Membuat penilaian kendiri sejauhmana prestasi pembelajaran yang telah dilalui.
  4. Berusaha meningkatkan prestasi  pembelajaran bagi memastikan matlamat tercapai (The Grade is A, The Number is 4.00)

1

1


1

1

2

2


2

2

3

3


3

3

4

4


4

4
               
             SKOR  =        _____________
             TOTAL SKOR =    _________



ANALISIS SKOR ANDA :

SKOR
TAFSIRAN
BILANGAN PELAJAR
PERATUS
(%)
115  - 152
HEBAT
&
 SANGAT HEBAT


77 - 114
BAIK
 &
MEMUASKAN


 39 - 76
LEMAH



1 - 38
SANGAT LEMAH



JUMLAH


SELAMAT MAJU JAYA !!!

Disediakan oleh:
Pn. Sanisah Hanim binti Jiman
Penyelaras 
Jawatankuasa Kemahiran Amalan Belajar
Kolej MARA Kuala Nerang
26 September 2010


Post a Comment

0 Comments