INSTRUMEN
KEMAHIRAN AMALAN BELAJAR (KAB)
JUST WATCH THIS VIDEO...
THE 6 HABITS OF HIGHLY SUCCESSFUL STUDENTS
BAGAIMANA PERSIAPAN ANDA ....
SILA ISI BORANG
PENILAIAN KEMAHIRAN AMALAN BELAJAR YANG DISERTAKAN INI......
_________________________________________________________________________________
KOLEJ MARA KUALA NERANG
06300 KUALA NERANG
KEDAH
DARUL AMAN
Borang
Penilaian Kemahiran Amalan Belajar
ARAHAN: Anda diminta memberi respon dengan
ikhlas kepada kenyataan di bawah dengan membulatkan
nombor skala yang diberikan.
1.
Sangat tidak setuju
2.
Tidak setuju
3.
Setuju
4.
Sangat setuju
AMALAN PEMBELAJARAN:
BIL
|
ITEM
|
SKALA
|
|||
1.
|
PERSEDIAAN
SEBELUM KELAS:
a. Mengetahui dan
membuat pembacaan awal topik yang akan dipelajari.
b. Membuat nota
ringkas dan “high light” istilah atau konsep yang sukar difahami bagi
memudahkan untuk mendapat penjelasan daripada pensyarah.
c. Mencari
maklumat tambahan sekiranya gagal memahami topik yang dibaca seperti buku
rujukan tambahan dan internet.
|
1
1
1
|
2
2
2
|
3
3
3
|
4
4
4
|
2.
|
SEMASA
PENGAJARAN & PEMBELAJARAN BERLANGSUNG:
a. Mengambil dan
membuat nota ringkas.
b. Mudah mengikuti
dan memahami subjek yang dipelajari.
c. Memberi
penumpuan sepenuhnya semasa sesi pembelajaran berlangsung.
d. Bertanya soalan
kepada pensyarah sekiranya tidak faham.
|
1
1
1
1
|
2
2
2
2
|
3
3
3
3
|
4
4
4
4
|
3.
|
TINDAKAN
SELEPAS KELAS:
a. Mengenalpasti
masalah yang dihadapi dan membuat temujanji dengan pensyarah bagi membantu
menyelesaikan masalah tersebut.
b. Membuat nota
kecil (pocket notes) atau peta minda (mind-mapping) bagi membantu mengingati
fakta.
c. Membuat ulangkaji
secara terancang dan konsisten untuk semua subjek.
d. Membuat
latihan/tutoran dan menyiapkannya dalam masa yang ditetapkan oleh pensyarah.
e. Membuat latihan
kendiri dan mendapatkan skema jawapan daripada pensyarah.
f. Mendapatkan
contoh soalan peperiksaan tahun-tahun lepas (format soalan sebenar).
g. Belajar secara
berkumpulan (study group) atau bersama rakan (study partner) sebagai amalan
belajar berkesan.
|
1
1
1
1
1
1
1
|
2
2
2
2
2
2
2
|
3
3
3
3
3
3
3
|
4
4
4
4
4
4
4
|
SKOR =
_____________
PERSIAPAN MENGHADAPI
PEPERIKSAAN
BIL
|
ITEM
|
SKALA
|
|||
1.
|
a. Bersedia dan
fokuskan fikiran untuk menghadapi peperiksaan.
b. Menetapkan
sasaran markah dan gred yang akan diperolehi.
c. Mengamalkan
kaedah belajar yang berkesan.
d. Amalan belajar
dan ulangkaji secara konsisten.
e. Menyediakan
jadual belajar dan ulangkaji.
f. Melakukan
ulangkaji secara keseluruhan
g. Mencuba
menjawab soalan peperiksaan tahun-tahun lepas (format peperiksaan sebenar)
mengikut peruntukan masa yang ditetapkan.
h. Memastikan ulangkaji
untuk semua subjek selesai sebelum peperiksaan bermula.
|
1
1
1
1
1
1
1
1
|
2
2
2
2
2
2
2
2
|
3
3
3
3
3
3
3
3
|
4
4
4
4
4
4
4
4
|
SKOR =
_____________
PERSONALITI:
BIL
|
ITEM
|
SKALA
|
|||
1.
|
SIKAP:
a.
Meminati program yang sedang ikuti.
b.
Bersedia untuk belajar dan meningkatkan ilmu
pengetahuan.
c.
Mempunyai matlamat hidup yang jelas.
d.
Mempunyai keyakinan diri yang tinggi dan berfikiran optimis.
e.
Mempunyai dayasaing dan kompetensi yang tinggi.
f.
Menghormati dan
mudah berkomunikasi dengan rakan dan para pensyarah.
g.
Mematuhi peraturan kolej.
h.
Berpegang teguh kepada ajaran agama Islam.
|
1
1
1
1
1
1
1
1
|
2
2
2
2
2
2
2
2
|
3
3
3
3
3
3
3
3
|
4
4
4
4
4
4
4
4
|
2.
|
PENGURUSAN
MASA:
|
1
1
1
1
|
2
2
2
2
|
3
3
3
3
|
4
4
4
4
|
3.
|
PEMBELAJARAN
KENDIRI (INDEPENDENT/ACTIVE LEARER)
|
1
1
1
1
|
2
2
2
2
|
3
3
3
3
|
4
4
4
4
|
SKOR
= _____________
TOTAL SKOR = _________
ANALISIS SKOR ANDA :
SKOR
|
TAFSIRAN
|
BILANGAN PELAJAR
|
PERATUS
(%)
|
115 - 152
|
HEBAT
&
SANGAT HEBAT
|
||
77 - 114
|
BAIK
&
MEMUASKAN
|
||
39 - 76
|
LEMAH
|
||
1 - 38
|
SANGAT
LEMAH
|
||
JUMLAH
|
SELAMAT MAJU JAYA !!!
Disediakan oleh:
Pn. Sanisah Hanim binti Jiman
Penyelaras
Jawatankuasa Kemahiran Amalan Belajar
Kolej MARA Kuala Nerang
26 September 2010
0 Comments